تفکر استراتژیک

Strategic Thinking-3

تفکر استراتژیک، به مفهوم داشتن یک برنامه ای مشخص برای رسیدن به هدف یا اهدافی از پیش تعیین شده است که راهبردی بودن آن به معنای تدابیری مشخص و معین بودن برای نیل به هدف یا اهداف است.

در تفکر استراتژیک:

– انسان نگرشی انعطاف پذیر نسبت به شرایط و محدودیت های محیطی دارد.

– به روند انجام کار علاقمند است، تا نسبت به نتیجه انجام کار.

– مثبت اندیش است و خلاقانه فکر میکند. خلاق بودن از این جهت است که ویژگی اصلی

تفکر استراتژیک را که، “متمایز نمودن و متمایز شدن” نسبت به هم نوعان، هم گامان و

به طور کل رقبا است را کسب و حفظ نماید.

– فرصت ها و تهدیدات را شناخته و از تغییرات استقبال میکند

– فکر، قابل اجرا است. به این معنا که تفکرات استراتژیک تبدیل به فعالیتهای استراتژیک گردد.

معمولاً استراتژی را در حوزه سازمانی و مدیریت در سازمان شنیده و می شناسیم.

بروس هندرسون صاحب‌نظر برجسته و موسس گروه مشاوران بوستون، استراتژي را اين گونه تعريف مي‌کند: ايجاد يک مزيت منحصر به فرد براي تمايز سازمان از رقبا. و اساس کار را مديريت اين تمايز، مي‌داند.

اما آنچه اینجا توضیح داده می‌شود، استراتژی در حوزه سرمایه انسانی و منابع انسانی است.

انسانها نیز نیاز به داشتن تدابیری مشخص برای متمایز نمودن خود نسبت به هم رده های خویش در موقعیت خانواده، اجتماع و شغل و… از طریق نگرش جدید و نو، توانایی و مهارتهای جدید، شیوه های جدید انجام کار و فعالیت، کشف جدید و… می باشند تا نقشی پویا، متمرکز و در عین حال متمایز، مستمر و ماندگار در جامعه جهانی و رقابتی امروز داشته باشند.

اینکه فرد بتواند در موقعیت های مختلف دارای یک ویژگی تمایز باشد، او را موفق تر و ارزشمندتر میکند. زیرا “ویژگی منحصر به فردی” دارد که دیگران آن را ندارند.

به طور مثال در خانواده، او را به فردی پشتیبان و حمایت کننده، یا صبور و آرام، یا کدبانو و یا جوانمرد، تلاشگر و موفق در اهداف، مشاور و رازدار، و… میشناسند.

در سازمان، فردی خلاق دارای ایده های قابل اجرا، برنامه ریز و منظم، مشاور و… ویژگی تمایز او است .

در اجتماع فرد را با ویژگی، احترام به حقوق دیگران، نوع دوستی و هم نوع دوست، خیّر و حامی، و… معرفی میکنند.

در شغل نیز ویژگی دکتر برتر، مهندس برتر، معلم برتر و… او را نسبت به دیگر افراد هم سطح، متمایز میکند.

و در اینجا، مدیر این وبلاگ (من) استراتژی تفکر سیستمی را داراست؛ تا یک گام به سوی متمایز شدن نسبت به دیگر وبلاگ های مدیریت منابع انسانی را بردارد. حال برای تمایز نسبت به وبلاگ های تفکر سیستمی در مدیریت منابع انسانی نیز به محتوا توجه گردیده و دانش اطلاعات در اولویت است…

لذا با ویژگی تمایز در تفکر استراتژیک، ما می توانیم به یک برند برای خویش دست یابیم و جایگاه مختص خویش را نیز کسب نماییم.

معمولاً مردم هر جامعه ای را نیز با یک یا تعدادی برند می شناسیم. حال، مردم ایران از نظر یک ایرانی چه برندی دارد و از نظر جامعه جهانی، ایرانی را به چه برندی میشناسند…؟!

جمله بسیار ارزشمند استاد و پیشکسوت جامعه ایرانی، آقای شهریار شفیعی را یادآور میشوم که “فرهنگ ما، عمق استراتژیک ما است” و “برندینگ، صادرات شخصیت، باور، اندیشه و ساختار فکری خویش را داشتن است؛ و این صادرات میسر نمیشود مگر از صادرات کالاهای قابل فروش ایرانی…”.

بنابراین تفکر استراتژیک از فرد در یک خانواده تا اجتماع و حتی یک جامعه مثل جامعه ایرانی قابل تعمیم است. هر تفکر راهبردی، به کسب یک برند نیز منجر میگردد؛ و حفظ یک برند نیز نیازمند تفکری استراتژیک است و این دو مکمل یکدیگرند.

پیوست:

فیلم انیمیشن تفکر استراتژیک:  http://www.youtube.com/watch?v=EM9Opd0FXf8

فایل صوتی برند و برندینگ-رادیو مذاکره: http://www.shabanali.com/ms/?p=4137

استراتژی: http://www.motamem.org/?p=1845

مدیریت تحول

Old way new way concept

مدیریت تحول، برای تمایز در فعالیت ها است و تغییرات موجب رشد و گسترش توانایی ها، افزایش مهارتها در افراد میگردد.

مدیریت تحول، موجب ایجاد خلاقیت و نوآوری در محیط می گردد؛ این محیط شامل سازمانها، محیط اجتماعی و… می‌باشد.

تغییر و نوآوری برای ایجاد تحول، جزو طبیعت زندگی اجتماعی انسان بوده و است. تغییر فرایندی است برای نواندیشی و رویارویی با تحولات به نحوی که سازمان حالت زنده بودن خود را حفظ کند.

باید در درجه اول بین “تغییر”، “تحول” و انقلاب فرق قائل شد. اینکه یک سازمان نیاز به تغییر دارد، الزاماً دلیل بر این نیست که این موضوع به تحول تبدیل گردد.

تفاوت تغییر با تحوّل: تغییر، حرکت از موقعیتی به موقعیت دیگر برای بهبود کار است؛ و با برنامه قبلی ]براساس بهبود[به صورت ادامه دار و مستمر برای زنده ماندن و زیستن آسوده تر می باشد.

اما تحوّل، حرکت از موقعیتی به موقعیت دیگر و “ایجاد یک ويژگی متفاوت از موقعیت قبلی که منجر به بهبود و رشد گردد”، می باشد.

برای مدیریت خویش برمبنای تحول در اندیشه و رفتار؛ تأملی در جملات زیر داشته و مواردی را که برایمان اولویت بیشتری دارد را برمیگزینیم…:

  •   با شنیدن بیاموزید و با اندیشیدن بفهمید.
  •   هر سنگی می تواند سنگ پلّه، باشد.
  •   ما در طول روز، حوادث روحی و ذهنی بسیاری را با خود حمل میکنیم؛ تا به تفکری روشن دست بزنیم…
  •   صداقت با کمی عقل سلیم، هنوز هم بهترین سیاست است.
  •   من راه را می یابم یا خود یکی را می سازم…؟!
  •   تمام ریسک ها را در نظر بگیرید و هر کدام را که از همه متمایزتر بود، برگزینید.
  •   برای عمل درست، منتظر موقعیت های فوق العاده نباشید بلکه تلاش خود را در موقعیت عادی آغاز کنید.
  •   از سوراخ یک سوزن نیز می توان آسمان را دید…
  •   زمان را مانند پول، مدیریت کنید…
  •   دنباله رو کسی نباش؛ اما از همه بیاموز…
  •   برای خویش درس بدهید؛ سخنرانی نکنید…
  •   پلها را خراب نکنید؛ بعدها تعجب خواهید کرد اگر مجبور باشید دوباره از همان رودخانه عبور کنید…
  •   مهارت تنها کافی نیست؛ عقایدتان هستند که شما را متفاوت می سازند.
  •   هر روز، چند واژه جدید بیاموزید.
  •   مدیر بر سیستم تأکید دارد و رهبر بر روی افراد.
  •   کارهای گروهی را باهم انجام دهید.
  •   کیفیت، یعنی انجام درست کاری از همان لحظه اول.
  •   روزگار سخت، پایان ناپذیر است؛ اما انسان های ناسازگار فناپذیر اند.
  •   کار، انسان را از ۳ مصیبت بزرگ می رهاند: خستگی، روزمرگی و درماندگی (ولتر).
  •   اگر میخواهید در تمام طول مدت زندگی خوشحال باشید؛ دریابید که از انجام چه کاری لذت می برید.
  •   شادی، سپرده حساب جاری شماست…
  •   ترس، مهمترین عامل تنبلی است. برای مبارزه با ترس، وجودش را نادیده بگیر. از خود بپرس، اگر این کار را انجام دهم،بدترین اتفاقی که ممکن است پیش بیاید چه خواهد بود؟.
  •   موفقیت تنها یک آغاز است؛ نه پایان.
  •   برخورد با عقاید جدید، مانند تراشیدن ریش است؛ هر دوی این کارها شما را شاداب میکند.
  •   برای تطبیق با شرایط: ما نمی توانیم به باد فرمان دهیم؛ اما میتوانیم بادبانمان را با مسیرش تطبیق دهیم.
  •   وقتی با کار سختی روبرو شدی، به خودت تلقین کن که، شکست غیرممکن است.
  •   هیچ چیز سریع تر از یک ایده جدید، در یک ذهن بسته، نمی میرد…
  •   اگر میتوانی تصورش کنی؛ میتوانی انجامش دهی… (والت دیزنی).
  •   انسان چیزی را آرزو میکند که دست یافتنی است…
  •   بهرام جان مختاری در کتاب مدیریت تغییر خود مینویسد: یک ایده این است که اثربخشی+کارایی= بهره وری است. اما من بعد از سالها کار کردن و تجربه اندوزی به این نتیجه رسیدم که، بهره وری= مهارت×انگیزه×تجربه.
  •   کلمات “امید”، “آرزو” و “شاید” را از فرهنگ لغات خود حذف کنید. این کلمات ابزار به تعویق اندازی کارها هستند… مثال: به جای “امیدوارم کارها روبراه شوند”، بگوییم “آن کار را عملی خواهم ساخت”.
  •   مدیریت استراتژیک؛ تحلیل SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats ) را از همین امروز آغاز کنید. ضعف ها را بیابید؛ بر قوت ها تمرکز کنید؛ تهدیددات را پیش بینی کنید؛ موقعیت ها را (برای شناسایی فرصت ها) ارزیابی کنید. برای یک تحلیل (تحلیل SWOT)، شما به یک ذهن فعال و دوستانی حقیقی نیازمندید…
  •   SWOT یک ابزار خوب برای مدیران است که مانند دماسنج و گوشی برای پزشک کاربرد دارد!
  •   افکارتان را متحول کنید، تا دنیای اطرافتان را متحول سازید.

تحول جنبه ای مستمر از زندگی بشر است؛ هیچ چیز مانند تحول و دگرگونی، مداوم نیست. “کلید بقای هر نظامی، هم گامی با تحول است. به عبارت دیگر هر سیستمی که بتواند با تغییرات محیط، خود را تطبیق دهد، می تواند به موجودیت خود ادامه دهد”.

منابع مورد استفاده:

 

  • کتاب مدیریت تغییر با اندیشیدن قبل از انجام دادن؛ نویسنده: بهرام خان مختاری.
  • کتاب مدیریت برمبنای تحول در اندیشه و رفتار؛ نویسنده: پرومه و ویجی پاترا، ترجمه: آرش نصیرزاده
  • کتاب پریشانی تفکر برنامه ریزی در ایران؛ نویسنده: سهراب خلیلی شورینی.

 

مدیریت سرمایه

آنچه از انواع سمرمایه نام برده می شود، به سرمایه اقتصادی، انسانی، اجتماعی، سرمایه فرهنگی و سرمایه سیاسی تقسیم می گردد. مدیریت سرمایه نیز به معنای به کارگیری درست و موثر منابع سرمایه ای تعریف میشود.

انسان به عنوان سرمایه دار اصلی تمامی منابع اقتصادی، انسانی، اجتماعی و…، لازم است تا مدیریت در سرمایه ها را از برنامه های مدون و مدبرانه به معنای راهبردی بودن آن، قرار دهد.

به نظر میرسد، اولین و ضروری ترین گام در مدیریت سرمایه، مدیریت سرمایه های انسانی است تا گامی اثربخش تر در مدیریت دیگر سرمایه ها نیز برداشت.

انسانها دارای استعدادها، توانایی ها، مهارت های متفاوت و دانش در سطوح مختلفی هستند. بنابراین مدیریت این استعداد، توانایی و مهارتها و… برای همه انسانها لازم و ضروری است.

هر فردی با شناخت صحیح از استعدادها، توانایی و مهارتهای فعلی خویش به یک خودکارآمدی ]به مفهوم باور داشتن توانایی خویش و اطمینان به توان انجام کاری را داشتن]، از توانایی هایش نایل میگردد و می تواند مرحله آغازین برای تدوین برنامه ای راهبردی در مدیریت منابع فردی خویش را داشته باشد.

آنچه امروز در ارجحیت سرمایه برای مدیران قرار دارد، سرمایه های فکری تک تک افراد در شبکه ای از ارتباطات جمعی و گروهی است. افراد در شبکه ای از تعاملات و ارتباطات اثربخش گروهی با یکدیگر، به تبادل فکری و دانشی می پردازند که موجب هم افزایی ]نتیجه ای بهتر، بیش از نتایج تک تک افراد به صورت جداگانه[، در سرمایه اجتماعی، فرهنگی می گردد و در سطوح دیگر بر سرمایه اقتصادی و سیاسی موثر است. در همین راستا با مدیریت راهبری منابع انسانی می توان سرمایه فکری را ارتقا بخشید.

بنابراین توجه بیش از پیش به مدیریت منابع انسانی به عنوان حاملان سرمایه های فکری و دانشی با تفکری سیستمی در حفظ، رشد و توسعه این سرمایه ها برای بهبود سرمایه اجتماعی حائز اهمیت است.

از جمله راهکارهای پیشنهادی در شناخت صحیح استعدادها، توانایی و تمرین در گسترش و توسعه مهارتها برای مدیریت فردی سرمایه های خویش، همراه بودن با گروه متمم (محل توسعه مهارتهای فردی و شغلی من)  می باشد که به شما مخاطب گرامی نیز توصیه میگردد.

چرا از همین امروز به “نتایج تلاش های خویش” در روش و رویه به کارگیری منابع سرمایه ای خویش نیاندیشیم…!!؛ که نتایج عدم مدیریت راهبردی منابع خویش را در حاصل منابع و ویژگی های بیولوژیکی ]ویژگی های بیولوژیکی مانند سن، سلامت، جنسیت و…[ آتی خود تجربه خواهیم کرد…

هدف از اینگونه تشریح جزئی نگر در مفاهیم و مدیریت سرمایه های فردی، ملموس و کاربردی بودن نظریات مدیریتی است؛ تا به دانش مدیریتی جامه عمل پوشانده و به راهبرد اصلی کسب علم نیز نایل گردیم.

کتابهایی برای معرفی و وب سایت های آموزشی

یکی از رازهایی که در کتاب خوانی وجود دارد، جذابیت برای مخاطب است.

جذابیت در عنوان کتاب؛ در عناوین فصول آن؛ جذابیت در طراحی و جلد کتاب؛ و…

حدود ۲ سالی بود که به طور اتفاقی با دریافت تبلیغات eBooks، یکی از پذیرندگان دریافت این تبلیغات ها شدم.

اولین ماه ها، حتی یکی از کتابهای الکترونیک را هم نگاه و دنبال نمی کردم.

به تدریج با انتخاب اسامی جذاب برای کتاب ها و ایجاد نیاز برای خواندن کتابهای متنوع از مباحث مختلف، من هم مشتری کتاب های الکترونیک شدم.

البته به این دلیل که بسیاری از این کتابهای موجود در وب سایت کتاب سبز به چاپ نرسیده و نویسندگان آنها، یا برای کاهش هزینه نشر، یا به دلیل برخورد با موانع مجوّز نشر، و یا برای اینکه در اختیار عموم به صورت رایگان قرار دهند در این وب سایت معرفی میشوند.

با اینکه برخی از کتاب ها، جذابیت هایی مثل عنوان برای جلب مخاطب را دارند؛ اما به واقع پر محتوا هستند و آموزه های بسیار ارزشمند و به روزی ارائه می دهند.

کتاب هایی برای معرفی و وب سایت های آموزشی

البته اینها را نگفتم که تبلیغ ابزار روز در انتخاب برای شیوه ی مطالعه و یادگیری شود؛ بلکه صرفاً برای معرفی اطلاعات روز آموزشی است تا در زمان انتخاب هایتان برای یادگیری و مطالعه، به این وب سایت ها نیز سری بزنید.

لذا فهرستی از این وب سایت های آموزشی را در اختیار شما دوستان میگذارم.

باشد که گامی برای بیشتر دانستن، اندیشیدن و فهمیدن در مسیر رشد و توسعه خود و اطرافیانمان نیز برداریم.

وب سایت کتاب الکترونیک، کتاب سبز

وب سایت آموزشی توسعه مهارتهای فردی و شغلی من (متمم)

وب سایت آموزشی وب یاد

وب سایت آموزشی مدیران ایران

وب سایت آموزشی در حوزه های مدیریت، مدیر سبز